måndag, oktober 27, 2008

Bike towards the night

Måndag och jag deltog i en debatt angående ett framtidsscenario gällande ”freedom of thought”. Med slips, kavaj och ljusa chinos försökte jag hävda att ”freedom of thought will be the new corporate social responsibility in 2050”, det gick väl ganska bra. Annars susade helgen förbi ganska så snabbt.

Fredagen spenderades först på Kriterion’s bardel där några av oss samlats för att staka ut kvällen. Min engelska vän Saki som ser ut som en hipstertaliban (han har aldrig rakat sig) lockade med fest ute vid ett studentområde vid ett kryssningsfartyg med ”a bunch of Danish women”, medan resten av gänget planerade att cykla ner till en bar i De Pijp där en massa norskor tydligen hängde. Eftersom jag inte varit på en hemmafest på länge cyklade jag norrut genom Amsterdamnatten, helat iden på Marningsstraat, ända tills jag skulle svänga vänster och lyckades cykla in i en bil som plötsligt stannade mitt i svängen. Jag brakade in med cykel och allt och skrapade upp baksidan av bilen ganska rejält. Detta var inte populärt hos föraren, en typisk holländsk kille med långt blont vågigt hår i 30-års åldern. Han hade dock inga försäkringspapper med sig, så i morgon ska vi mötas så får vi se vad som händer. Annars var festen bra, en italiensk bartender försökte hävda att man inte kan skaka Bombay Saphire, en amerikansk kille i Obama t-shirt försökte få mig att stöta på tjejer med en apelsin och en tjej from Litauen försökte få mig att åka dit eftersom de har så vackra sanddyner där (?). Sen förklarade jag varför alla danskar är terrorister för en dansk kille och en tysk tjej, de var båda övertygade om att jag var galen, jag lämnade dem med att säga att jag skulle ”bike towards the night, cause if you don’t bike towards the night, what’s left is morning, and no one want’s to see the morning after a party like this”. Sen cyklade jag hem med ett snett styre.

Lördagen förtjänare egentligen ett eget inlägg, men vi säger såhär. Kaffe på ett soligt Nordemarkt med Denis och Gail, cykel ner till Overtoomb Sluss för vidare färd i bil mot Amersfoort. Innebandymatch, vi förlorar med 4-5, målvakten kastar hjälmen i backen och två spelare kastar klubborna i väggen. Stämningen är tryckt, jag gör en hyfsad match men återigen lämnar vår kejda planen mållös, jag blir nästan utvisad efter att jag blir galen när jag gör en perfekt dribbling men får en handflata i bröstkorgen så hela chansen försvinner. Öl i omklädningsrummet efter lugnar något. Hem i bil med mörka fält utanför, Enda har lagat mat, softar en timme, cyklar till en födelsedagsfest, vidare till en annan fest i en tvåvåningslägenhet mitt i Red Light District, en tvåvåningsfest där en tysk går runt som en Beduin och någon spelar två sekunder av Yeasayer, och alkohol från Prag som smakar anis snurrar omkring. Denis och Gail är där, och några från klassen och allt är perfekt, och jag cyklar hem med två fransmän och vi krockar med varandra och jag lägger mig fem och går upp åtta för jag måste analysera webbsidor mellan 08-20, och sen förlorar Chelsea mot Liverpool, men Eva hade med sig pannkakor med smält choklad till matchen så det var ok, och Thomas lagde pesto med pasta i köket och sen somnade jag i mina artiklar.

Etiketter: , , , , , , ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Everybody likes pesto. You walk into a restaurant, that's all you hear - pesto, pesto, pesto.

11:44 em  
Blogger Patrik Edvardsson said...

hahaha, gotta love those Seinfeld references:)

12:01 fm  
Anonymous Anonym said...

FYI: Du är omnämnd och förevigad (om man nu kan säga det om online-bilder) på min morbrors blogg (!): http://36606karlsson.blogspot.com/

12:33 fm  
Blogger Patrik Edvardsson said...

Erik: wow, detta kanns stort, bade att din Morbror har en blogg, och att jag, oklippt och lite vilsen, star dar som en symbol for nagon sorts medieprofil:)

11:41 fm  

Skicka en kommentar

<< Home