tisdag, oktober 21, 2008

Om att plugga

Skillnaden mellan att plugga och jobba, förutom att man tjänar pengar på det ena, och skuldsätter sig genom det andra, är att man har en arbetsdag: den har en början och ett slut, för de flesta i alla fall. Så är det inte när man pluggar, projekten och uppgifterna går alltid runt i huvudet när man har för mycket att göra. Detta diskuterade jag med mitt ex under helgen, hon gillade den definitiva friheten efter att hon lämnar sitt jobb, känslan av att hon inte måste tänka på något som har med jobbet att göra förän nästa arbetsdag börjar. Jag förstå det, speciellt nu när jag försöker staga upp ett ”final paper”. Bytte ämne en gång, trots att min professor tvekade. Idag bytte jag tillbaka, fick skicka ett mail till honom där jag ursäktade mig för min beslutsångest, har ännu inte fått något svar. Min nya tanke gick helt enkelt inte att genomföra, detta gjorde att jag sov extremt dåligt under natten eftersom jag inte visste hur jag skulle lösa detta problem. Trots att jag och några vänner gick och såg Garden State på en studentpub under gårdagskvällen, en film jag normalt sett blir väldigt lugn av att se, var det ångest. Hur som helst, nu är bytet gjort, vilket innebär att jag under morgondagen (och på söndag) kommer spendera hela dagen mellan 08-20 framför The Guardian och Svenska Dagbladets webbsidor. Det känns sådär. Så ni som sitter och tänker att det där studentlivet inte var så dumt, visst det är det inte, men det finns mycket positivt med att komma ifrån det också. Men jag köpte ett par chinos på H&M för 15 Euro idag, alltid något.

Har börjat kolla på Mad Men också, väldigt bra serie om man är lite intresserad av reklam och kommunikation och sånt, men det visste ni kanske redan.

Etiketter: , , , ,

10 Comments:

Blogger Bloggkollektivet said...

Jag förstår din ångest Patrik, jag har jobbat i två år och är numera pappaledig. Det värsta som kan hända när mina föräldradagar tar slut är att blir tvingad att börja plugga igen. Men sen då är jag sjukt mindre teoretisk än jag trodde och definitivt mindre teoretiskt (pretto, haha) än dig.

7:52 fm  
Blogger Patrik Edvardsson said...

Ja det är inte optimalt att plugga om man inte gillar teorier, och det gör ju jag, som du riktigt påpekar. Men pappaledighet måste ju vara rätt coolt, gå runt och visa upp en person som man själv skapat, det finns något väldigt fint med det. I alla fall i teorin, hahaha, fattar du, teori,, haha, eh, ok, tar en kaffe nu.

2:13 em  
Blogger Bloggkollektivet said...

haha. jag tar också en kaffe nu. även om mitt nu inte är detsamma som ditt.

alltså, jag lät ju som värsta snickaren nu. men teori utan praktik kan jag få spel på, och det har en tendens att bli så lite för ofta i universitetsvärlden. för min smak i alla fall.

men om man bara vill köra 8-16 och sedan släppa allt, då är det inte barn man ska skaffa. bara så att ni vet. hehe

2:51 em  
Anonymous Anonym said...

Haha "8 - 16" och "inte tänka mer på jobbet förrän nästa dag" - vad lever ni i för fantasivärld pojkar? =) Nu är klockan snart halv sju och firman har precis var "schyssta" och köpt in pizza för att vi knegare ska kunna köra på ytterligare några timmar, innan det är dags att ta tunnelbanan hem, kanske sova några timmar för att sedan inställa sig i kontorslandskapet kl. 08 i morgon igen...
Passa på och njut av svd.se och blöjbyten är mitt råd =)

6:23 em  
Blogger Patrik Edvardsson said...

Det här var fint tycket jag. Vi har den stressade studenten i dekadensens Amsterdam, vi har heckeybloggande hemmapappan i Karlstad, och så Stockholmskarriäristen med kvällar på företaget och fantasyinspirerad innebandy. Livet tar lite olika vägar hörrni, men det är ju så det ska vara, tycker jag.

7:57 em  
Anonymous Anonym said...

hypotetisk håller ju också på med fantasyinspirerad innebandy, för det där med att han spelar mot landslag kan väl inte vara annat än hittepå.

det är ju fint att ni har något gemensamt i alla fall.

10:41 em  
Blogger Bloggkollektivet said...

Erik, inser du att du skrev "kanske sova några timmar" om dig själv i en diskussion med en småbarnförälder...haha

Patrik, ja det är fint. Dom skulle kunna göra ett reportage om oss och våra vägval i svd-söndag...
Men att vi är där vi är känns på något vis inte oväntat. Inte alls.

9:36 fm  
Blogger Patrik Edvardsson said...

Gustav: finns bildbevis på Facebook, tyvärr tog mina vänner mest bilder på mig när jag stretchade och satt på bänken, Rumänska fotografer, vad ska man säga?

oh, jag känner att en svd-pitch ligger mycket nära till hand:)

2:37 em  
Blogger Bloggkollektivet said...

Ja, ska du eller jag pitcha? :)

4:49 em  
Anonymous Anonym said...

Mad Men är en väldigt bra TV-serie. Don Draper kan vara den mest depressiva karaktären ever.

2:42 em  

Skicka en kommentar

<< Home