lördag, januari 12, 2008

2007års bästa konserter


Ok, då är det dags att titta tillbaka även här på hypotetisk, de närmaste inläggen kommer att handla om musikåret 2007, det kommer bli låttips, konserter, PSL, om skägg egentligen var en trend 2007, och vilka artister som var hetast utan att släppa en skiva. Välkommen till en sammanfattning av det som fick oss älska, gråta, hoppas och dansa de där året då inget riktigt blev som man tänkt sig. Idag kollar vi vilka konserter redaktionen njöt mest av förra året:

The Shins @ Paradiso, Amsterdam
Från inledande Sleeping Lessons via alla klassiska pop hits så stod jag i den före detta kyrka som Paradiso är och nöp mig själv i armen då och då för att kolla att det var på riktigt.

Kanye West @ Way Out West, Göteborg
På en festival som bjöd på många bra, men få lysande spelningar kom Kanye West med storhetsvansinne och blev överkörd av så mycket kärlek som det är möjligt att få av en publik i en skog i Göteborg. Det var dans också.

Jens Lekman @ Koriander, Karlstad
Det var varmt och trångt, och i mitten stod Jens Lekman, med sitt leende och sin gitarr och sjöng de vackraste sångerna som någon spelat in under året, efter konserten sjöng han Pocket Full Of Money i baren, och vi knäppte med fingrarna och log mot varandra, vi visste hur stort det var.

I’m From Barcelona @ Melkweg, Amsterdam
En bakfyllesöndag kan vara mycket, men det är sällan ett balongparty med ett gäng övertända Jönköpingsbor och en massa popmelodier, men det var precis det I’m From Barcelona skapade en söndag våren 2007 i Amsterdam.

Anna Ternheim @ Paradiso, Amsterdam
Ensam på Paradisos lilla scen stod Anna Ternheim ensam och sjöng hennes vackraste sånger samtidigt som vi knappt vågade andas. Anna Ternheim har förmågan att få varje textrad och gitarrsträng att gå rakt igenom våra bröstkorgar. Folk kramades och svalde tungt, och framförallt så klappade vi så högt vi kunde mellan de historier som berör oss alla.


Ni får förstås gärna berätta om era personliga favoritkonserter om ni vågar det.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Smashing Pumpkins på Cirkus såklart. I mars ska jag se dem igen...på Hovet. Ahh.

9:55 fm  
Blogger Erik said...

Då får det nog bli The Go! Team i San Francisco, delvis för att jag inte vara på några andra konserter, om man inte räknar med Darude (du vet som var het i Finland i slutet av 90-talet).

6:30 fm  
Blogger Patrik Edvardsson said...

Erik: The Go! Team var gryma i San Francisco, nar det galler Darude sa maste jag saga att jag inte kanner igen namnet, trots mitt finska ursprung, nagot sager mig att det inte ar nagon storre musikalisk upplevelse:)

9:28 em  
Anonymous Anonym said...

Kanye West, Way Out West

tätt följt av

I'm From Barcelona, Amsterdam

nä jag var inte på några andra konserter än de du drog med mig på, för No Commentz i Funäsdalen förnekar jag all kännedom att jag varit på

11:20 em  
Blogger Mill-i-one said...

The Flaming Lips på Roskilde, Björk på samma festival. The Knife på Paradiso.

5:44 em  
Blogger Patrik Edvardsson said...

mill-i-one: Knife pa Paradiso var grymt, men var inte det hosten 06?

7:25 em  
Anonymous Anonym said...

Final Exit, Umeå Open...kanske?

http://www.rockfoto.nu/band/Final_Exit/spelning/20070331/bild/24203

2:43 em  

Skicka en kommentar

<< Home